Matkavakuutuspotilaat

Matkavakuutuksissa on käytössä ns. suoraveloitus eli useimmissa tilanteissa pystymme laskuttamaan suoraan vakuutusyhtiötä. Luottokortteihin liitettyjen matkavakuutusten suhteen ei ole suoraveloitusta. Matkavakuutus korvaa useimmissa tapauksissa käynnin (klinikka laskuttaa suoraan vakuutusyhtiötä):
  • Jos sairaus on matkan aikana kehittynyt/syntynyt uusi sairaus mm infektiot tai muu akuutti sairaus, jonka oireet ilmenevät ensimmäistä kertaa vasta matkan aikana
  • Vanhan sairauden odottamaton, ennalta-arvaamaton, äkillinen ja yllättävä paheneminen ja tämä vanha sairaus on ollut hyvässä hoitotasapainossa ja oireeton ennen matkaa. (tarkista oman vakuutusyhtiön palvelunumerosta vakuutusyhtiön tulkinta). Vakuutusyhtiö voi korvata vain osittain esim. lääkärin ensikäynnin oikean diagnoosin hahmoittamiseksi.
  • Matkan aikana syntyneet tapaturmat yleensä korvataan eli äkillisen odottamattoman tapahtuman aiheuttava vamma esim liukastuminen/kaatuminen. Tulkinnanvaraisia on esim ponnistustilanne/nostotapahtuma, jossa ei tapahdu mitään äkkinäistä ulkoista voimaa (esim liukastuminen tai rakenteen yllättävä pettäminen tai tönäisy) ja jossa vanha sairaus aktivoituu (esim selkä). Tahallisuus, rikos, päihteet tai harkittu merkittävä riskinotto voivat evätä korvauksen.
  • Tarkista vakuutusyhtiön tulkinta tarvittaessa vakuutusyhtiön palvelunumerosta, koska vastaanottava lääkäri ei voi päättää vakuutusyhtiön puolesta.
  • Voit myös soittaa ennen käyntiä vakuutusyhtiöön suomeksi ja pyytää heitä lähettämään maksusitoumus Vithas Xanit Fuengirola klinikalle suoraan. Tällöin tarvitaan vähemmän papereiden täyttämistä klinikalla ja vältytään yllätyksiltä vakuutusyhtiön korvausten suhteen.
  • Vakuutusyhtiön palvelunumero löytyy yleensä matkavakuutuskortista.
  • Tule hyvissä ajoin ennen varattua aikaa (n 15-20 min), koska vakuutuksiin liittyy edeltävästi täytettäviä lomakkeita.
  • Pyydä tarvittaessa lääkärin tekemä hoitoteksti mukaan Suomeen (englannin- ja espanjankielinen). Se on haettavissa yleensä seuraavana päivänä tai se voidaan toimittaa tietosuojatulla sähköpostilla (Protonmail) myös jälkeenpäin. Ilmoita tästä jo vastaanotolla.
paluu etusivulle